loading...
دانلود و نقد فیلم | اخبار سینمای جهان
admin بازدید : 1288 یکشنبه 01 مرداد 1391 نظرات (0)

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0914/4.27/13910426000088_PhotoA.jpg

 

فیلم‌ در صنعت سینمای هالیوود، همچون دیگر سینماهای جهان تا زمانی که به مرحله اکران برسد مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد که یکی از این مراحل «مرحله تست اکران» است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد.

یکی از مراحل مهمی که اکثر فیلم‌های هالیوودی پیش از اکران پشت سر می‌گذارند مرحله «تست اکران» است.

«تست اکران» مرحله‌ای است که به منظور شناسایی ذائقه مخاطب، شناسایی بهترین زمان اکران و در نهایت پیش‌بینی و تخمین میزان فروش برای اکثر فیلم‌های مهم سینمای هالیوود در نظر گرفته می‌شود.


http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0914/4.27/13910426000094_PhotoL.jpg

جلسه تست اکران در رابطه با فیلمی سه بعدی


در این مرحله گروهی متشکل از قشرهای مختلف جامعه در رده‌های مختلف سنی و اجتماعی انتخاب شده و فیلم مورد نظر برای آن‌ها به نمایش در می‌آید، این در حالی است که پیش از آن کارت‌های نظر سنجی در میان آن‌ها توزیع شده تا پس از نمایش به سوال‌هایی که در رابطه با فیلم مطرح شده، پاسخ دهند.

اولین تست اکرانی که در تاریخ سینمای هالیوود برگزار شد، تست اکران فیلم «کازابلانکا» بود که توسط کمپانی تحقیقاتی مخاطبانAudience Research Inc برگزار شد، نتیجه تحقیقات برای این فیلم بسیار عالی بود که در اغلب موارد نتیجه تست اکران با نتیجه اکران حقیقی منطبق است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0914/4.27/13910426000077_PhotoL.jpg

فیلم کازابلانکا

بنابراین نتایج تست اکران فورا در قالب یک چارت گرافیکی به تصویر کشیده می‌شود تا با توجه به نتیجه به دست آمده، سازندگان فیلم در رابطه با نحوه تبلیغ و بازاریابی فیلم تصمیم مناسب را بگیرند.

در صورتی که یک فیلم نتایج مطلوبی به دست نیاورده باشد، کمپانی توزیع‌کننده بدون فوت وقت و بدون آنکه هزینه‌ای در بخش تبلیغات هدر دهد، فیلم را به نمایش درمی‌آورد.

در صورتی که نتیجه به دست آمده از تست اکران نیز رضایت‌ بخش باشد، استودیوی مورد نظر تمام انرژی خود را در بخش طراحی ابزارآلات مناسب برای تبلیغ آن فیلم متمرکز می‌کند.

در سال 1941 در پی عدم موفقیت مالی فیلم «همشهری کین» به کارگردانی «اورسن ولز» که برای آن برنامه تست اکران برگزار نشده بود، کمپانی سازنده آن تصمیم گرفت برای فیلم جدید «ولز»، تحت عنوان «امبرسون‌های باشکوه»، تست اکران را اجرا کند که اینکار نیز انجام شد و نتیجه وحشتناک بود، بنابراین کمپانی سازنده تمام امور مربوط به فیلم را درست گرفت و نه تنها حدود 50 دقیقه از فیلم را حذف کرد بلکه یک پایان خوشایند نیز به فیلم افزود.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0914/4.27/13910426000058_PhotoL.jpg

فیلم امبرسون‌های باشکوه ساخته اورسن ولز

به نظر می‌رسید که این کار فیلم را با شکست بزرگی روبرو کند ولی نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه بعدها از آن به عنوان یکی از موفق‌ترین بازنگری‌های تاریخ سینما یاد شد.

هم‌اکنون وظیفه برگزاری جلسات تست اکران به عهده گروه تحقیقات ملی است و تغییر کوچکی در نحوه انتخاب افراد برای تماشای فیلم مورد نظر به وجود آمده است.

در حال حاضر اعضای این گروه به اماکنی عمومی چون مراکز خرید و فروشگاه‌ها می‌روند و به جای آنکه از آن‌ها بپرسند آیا تمایل دارید که فیلمی با بازی فلان هنرپیشه مشهور هالیوودی تماشا کنید؟، از آنها پرسیده می‌شود که آیا تمایل دارید یک فیلم اکشن یا جنایی تماشا کنید؟

کاری که در گذشته انجام می‌شد و مردم را به اشتباه می‌انداخت و ناخواسته نیز بر نتیجه تست، تاثیر نامطلوب می‌گذاشت.

آنچنانکه سال 1995، برای تست اکران فیلم جنایی «هفت»، از افراد پرسیده شد که آیا تمایل دارید فیلمی با بازی «براد پیت» و «مورگان فریمن» تماشا کنید، در حالیکه در آنزمان «فریمن» به خاطر بازی در فیلم کمدی و احساسی «رانندگی برای خانم دیزی» و  «براد پیت» برای بازی در فیلم رمانتیک «افسانه‌های خزان» در ذهن‌ها ماندگار شده بودند.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0914/4.27/13910426000049_PhotoL.jpg

راننده خانم دیزی با بازی مورگان فریمن

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0914/4.27/13910426000048_PhotoL_V.jpg

فیلم رمانتیک افسانه‌های خزان با بازی «براد پیت»

نتیجه تست اکران «هفت» وحشتناک بود، آن‌چنانکه یکی از پیرزنانی که در این تست اکران شرکت کرده بود در جواب سوال «دیوید فینچر» که فیلم چطور بود؟ گفت: آن احمقی که این آشغال را ساخته باید تیرباران شود.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0914/4.27/13910426000082_PhotoL_V.jpg

فیلم هفت با بازی مشترک مورگان فریمن و برد پیت

در حال حاضر در برگه‌های نظر سنجی که در میان تماشاگران فیلم توزیع می‌شود، از آن‌ها خواسته می‌شود تا به داستان فیلم، به بازیگران، آغاز و پایان فیلم و هرچیز بحث‌برانگیز دیگری که در فیلم وجود دارد، امتیاز دهند ولی در این میان مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که «آیا این فیلم را به دوستان خود پیشنهاد می‌کنید یا خیر؟».

پس از این مرحله تعداد کمی از تماشاگران برای شرکت در یک جلسه گفت‌وگو درباره جزئیات فیلم انتخاب می‌شوند و از آن‌ها خواسته می‌شود تا درباره احساس خود درباره این فیلم و اینکه دوست دارند شاهد چه تغییراتی در این فیلم باشند، صحبت کنند.

به طور معمول، کارگردان فیلم در همه این جلسات به صورت نامحسوس حضور دارد، یا آنکه در پشت آینه‌های دو طرفه به تماشای این جلسات می‌نشیند یا به عنوان فردی ناشناس در کنار دیگر افراد گروه حضور می‌یابد.

براساس واکنش تماشاگران، استودیوی سازنده درباره تغییرات احتمالی فیلم تصمیم می‌گیرد از صحنه‌هایی که باید حذف شود گرفته تا پایان‌بندی فیلم که باید تغییر کند و یا شخصیتی از فیلم که باید حضورش پررن‌گتر، کمرنگ‌تر و یا حتی حذف شود.

چه بسیار اتفاقات جالبی که در همه جلسات «تست اکران» برای بسیاری از پروژه مشهور سینمایی افتاده و ما از آنها بی‌خبریم، آنچنانکه در سال 1990 در نسخه اصلی فیلم «مرد تاریکی» ساخته «سم ریمی»، شخصیت‌های شیطانی برهنه می‌شوند و  بر بستری از سکه‌های طلا دراز می‌کشند که از نظر تماشاچیان این صحنه آزار دهنده بود بنابراین در نهایت این صحنه به طور کلی از فیلم حذف شد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0914/4.27/13910426000050_PhotoL.jpg

فیلم مرد تاریکی

امروزه در هالیوودی نظرات مختلف و متفاوت بسیاری در رابطه با وجود یا عدم وجود جلسات تست اکران وجود دارد.

اکثر کارکنان استودیوهای فیلمسازی از این سیستم حمایت می‌کنند و اعتقاد دارند که وجود چنین سیستمی، این فرصت را به آنها می‌دهد که از نزدیک با خواسته‌های واقعی تماشاچیان آشنا شوند و از موفقیت یک فیلم در گیشه مطمئن شوند.

البته برخلاف کارکنان استودیوهای فیلمسازی، کارگردانان کمی هستند که از وجود چنین سیستمی در هالیوود ابراز رضایت کنند، از جمله این کارگردانان می‌توان به «جیمز ال. بروکز»، یکی از سازندگان انیمیشن «سیمپسون‌ها» اشاره کرد.

برعکس استودیو داران اکثر کارگردانانی که با این سیستم مخالفند، پروسه تست اکران را در بهترین حالت آن یک جهنم ضروری می‌دانند.

به نظر نمی‌رسد که این افراد با ایده نشان دادن فیلمشان به گروهی از مردم و به دست آوردن یک زمینه ذهنی از واکنش‌ احتمالی تماشاگران مشکلی داشته باشند بلکه این روش که در نهایت استودیوها آنها را مجبور به برخی از تغییرات ناخواسته می‌کنند، برای آنها نگران‌کننده است.

از جمله کارگردانانی که به شدت از این سیستم متنفرند می‌توان به «تری گیلیام» و «استیون اسپیلبرگ» اشاره کرد، آنچنانکه تاکنون هیچکدام از فیلم‌های «اسپیلبرگ» تاکنون «تست اکران» نشده است.

شاید حق با کسانی چون اسپیلبرگ باشد چون زمانی که به دنبال جواب این سوال می‌روی که کدام فیلم بیشترین امتیاز را در تست اکران به دست آورد؟ می‌بینی که جواب آن فیلم کمدی UHF است که نهایت فروش آن در گیشه تنها 6 میلیون و یکصدهزار دلار بوده است.

---------------

منبع: فاررس

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
درصورت بروز هرگونه مشکل و یا ارائه پیشنهاد و انتقاد، ما را از طریق لینک زیر در جریان بگذارید. باتشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 621
  • کل نظرات : 54
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 410
  • آی پی امروز : 108
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 843
  • باردید دیروز : 233
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,679
  • بازدید ماه : 4,526
  • بازدید سال : 28,316
  • بازدید کلی : 1,139,021
  • کدهای اختصاصی
    جدول فروش فیلم ها
    فیلم (هفتــــــــگی) فروش
    Think Like a Man Too$29.2 M
    22 Jump Street$27.5 M
    Dragon 2 $24.7 M
    Jersey Boys$13.3 M