loading...
دانلود و نقد فیلم | اخبار سینمای جهان
admin بازدید : 2668 دوشنبه 05 تیر 1391 نظرات (0)

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/9/88-Braveheart/88-Braveheart/15-Braveheart.jpg

کارگردان : Mel Gibson 

نویسنده : Randall Wallace

 

 

 

 

بازیگران:

Mel Gibson, Sophie Marceau ,Patrick McGoohan

جوایز :

برنده اسکار:

بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردان برای مل گیبسون، بهترین تدوین صدا، بهترین آماده سازی

نامزد اسکار:

بهترین ویرایش فیلم، بهترین طراحی لباس، بهترین فیلمنامه، بهترین صدابرداری، بهترین موسیقی فیلم

خلاصه داستان :

در قرن سیزدهم ویلیام والاس مردی ساده و بی پول به انتقام قتل همسرش، اسکاتلند را علیه انگلستان و پادشاه مستبد آن متحد می کند..

DOWNLOAD FILM

قیام علیه ظلم و ظالم همیشه قابل ستایش بوده است. این تم در قالب هر فیلمى عرضه شود، توجه مخاطب را به خود معطوف مى كند. حال اگر این موضوع، از موضوعیتى تاریخى و محقق برخوردار بوده و در فیلمى عظیم و خوش ساخت ارائه شود، جذابیت چندانى مى یابد. فیلم دلاور ساخته مل گیبسون دقیقاً واجد چنین خصوصیاتى است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/9/88-Braveheart/88-Braveheart/14-Braveheart.jpgیكى از امتیازات بارز فیلم دلاور، شخصیت پردازى آن است، مل گیبسون به رغم شخصیت هاى متعددى كه در فیلم خود دارد، موفق شده كه هر یك از آنها را به خوبى پردازش نماید. از ویلیام والاس كه خود ایفاگر نقش او بوده، مى گذریم چرا كه نیازى به تعریف و تمجید ندارد. پاتریك مك گوهان در جان بخشیدن به نقش ادوارد اول، این چهره ستمگر و سفاك، سنگ تمام گذارده است. در بسیارى از آثار تاریخى و به خصوص فیلم هاى دهه هاى ۵۰ و ۶۰ سینماى ایتالیا، شخصیت ها یك بعدى نمایانده شده اند. یا خوب و سفید و یا بد و سیاه هستند و شخصیت بینابین و خاكسترى وجود ندارد. در فیلم دلاور به فراخور بسیارى از عوامل تاثیرگذار محیطى و طبقاتى، شخصیت ها داراى خصایل و گرایش هاى خاص خود هستند. یكى از آدم هاى فیلم كه شخصیت او نسبت به دیگران از پیچیدگى بیشترى برخوردار است، بروس فرزند پادشاه به انزوا كشیده شده اسكاتلند است. بروس هر وقت به ملاقات پدر مى رود، پدر به او توصیه مى كند كه با اشراف و نجیب زادگان متحد شود. بروس هم سرسپرده ادوارد است و هم به نوعى دوستدار و معتقد به والاس است. در جایى از فیلم، بروس كه در كسوت شوالیه ها و در التزام ادوارد است، مورد تعقیب والاس قرار مى گیرد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/9/88-Braveheart/88-Braveheart/13-Braveheart.jpgبه دستور ادوارد، بروس به شیوه شوالیه ها به والاس حمله ور مى شود. بروس ابتدا موفق مى شود، والاس را از اسب سرنگون كند. هنگامى كه براى كشتن والاس از اسب پیاده مى شود، والاس در یك حركت ناگهانى بر او چیره مى شود و موقعى كه مى خواهد او را بكشد، متوجه مى شود كه این شوالیه در ركاب ادوارد، كسى نیست مگر بروس كه یكى از متحدین خودش است! والاس نگاهى تلخ و تقبیح كننده به بروس مى افكند همین نگاه تغییر و تحول را در بروس موجب مى شود. اولین تاثیر این تحول را در همان سكانس نبرد مشاهده مى كنیم. والاس كه در اثر ضربه چوب بلند بروس بر روى زمین افتاده است، در شرف اسارت به دست سربازان ادوارد است. بروس با مشاهده این وضع، والاس را از روى زمین برمى دارد و او را به دست یكى از یاران والاس كه مورد تعقیب سربازان ادوارد است، مى سپارد و بدین ترتیب از اسارت محتوم او جلوگیرى مى كند. یكى دیگر از وجوه قابل اعتناى فیلم، صحنه هاى عظیم جنگى آن است. گیبسون بدون تمسك به ترفندهاى متداول مانند جلوه هاى رایانه اى، موفق به خلق لحظاتى تماشایى و خیره كننده از رویارویى و نبرد گروهى و تن به تن ارتش شاه ادوارد و سپاه به جان آمده و تشنه آزادى ویلیام والاس شده است. گیبسون در خلق صحنه هاى جنگى موفق به نوآورى هایى نیز شده است. از جمله این نوآورى ها مى توان به استفاده از چوب هاى بلند به عنوان نیزه آن هم به آن شكل خاص اشاره كرد كه در یكى از نبردها عامل اصلى پیروزى سپاه والاس بر ارتش شاه ادوارد مى شود. در جایى گفته شده كه این فیلم وامدار و مقروض مدیون بعضى از كارهاى درایر و برگمان است. به گمان نگارنده این سخن قابل پذیرش نیست. البته درایر و برگمان در تاریخ سینما حد و حرمت خود را دارند اما پذیرش این ادعا به مثابه این است كه این دو سینماگر معتبر، معمار تمام مولفه هاى مادى و معنوى قرون وسطى بوده اند و چنانچه فیلمسازى فیلمى بسازد كه زمان وقوعش قرون وسطى باشد، الزاماً از روى فیلم هاى آنها به طور اجتناب ناپذیرى، چه آگاه و چه ناخودآگاه متاثر و حتى متاسى شده است! در ابتداى فیلم از قول بروس كه راوى فیلم است مى شنویم: ممكن است من را دروغ پرداز بنامند، اما تاریخ به وسیله كسانى نوشته مى شود كه قهرمانان را به دار مى آویزند. بعد از اینكه جلاد سر از تن والاس جدا مى كند، دستمالى كه یادگار مورون همسر باوفایش است مانند خرقه اى مقدس با حركت و ریتم اسلوموشن از دست او جدا مى شود و آرام به پایین سرازیر مى شود. در همین اثنا و قبل از اینكه جلاد سر از تن والاس قطع كند، او مورون را میان مردمى كه به تماشا آمده اند، مى بیند و این اشاره و نمودى است از انسان هایى كه در راه احقاق حق جان خود را فدا كرده اند، نامیرا بوده و براى همیشه زنده اند. مرگ براى این گونه انسان ها دردى دربر ندارد، بلكه نوعى رهایى از این خاكدان پركید است. وقتى آن شاهزاده خانم مهربان فرانسوى در زندان دارویى به والاس مى دهد تا هنگام مرگ درد كمترى احساس كند، او دارو را به حرمت آن شاهزاده در دهان مى گذارد، اما پس از رفتن شاهزاده آن را از دهان خود خارج مى كند و این بدین معنى است كه براى انجام هر كارى باید تمام مسائل و مصائبش را پذیرفت. در خاتمه نیز مى بینیم كه یاران مصمم و مردد والاس كه حالا دیگر متحول شده اند، با اتحاد و یكپارچگى راه او را تا استقلال و آزادى اسكاتلند در پیش مى گیرند و نام سر ویلیام والاس را در تاریخ اسكاتلند جاودانه مى سازند.

 

دیالوگ به یاد ماندنی

«رییس دادگاه: می تونه همه چیزو تموم کنه...همین الان!‏ سعادت .آرامش.فقط بگو..فریاد بزن"بخشش!"‏

جمعیت:بخشش! بخشش! بخشش!

رییس دادگاه: زندانی می خواد حرف بزنه!‏

هامیش و استفان: ویلیام بگو ...بگو بخشش!

ویلیام والاس: آزادی !»

 

نویسنده: احمد دستاران

منبع: cinemaerooz

«شجاع دل» مل گیبسون حماسه جنگ خونین ویلیام والیس William Wallace جنگجوی افسانه ای است كه ملت خود را در جنگ با انگلیسی ها حدود سال 1300 رهبری كرده است. فیلم به نوعی جاه طلبانه است و احساسات ساده ای مثل عشق، وطن پرستی و خیانت را بزرگ كرده و از سبك شرح سفرهای تاریخی پرهیاهو اجتناب می كند. فضاهای آن سبز، مرطوب، حالی، گل آلود و ناهموار است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/9/88-Braveheart/88-Braveheart/12-Braveheart.jpgدرباره والیس چیز زیادی نمی دانیم، او را با عنوان شجاع دل می شناسیم و فقط می دانیم كه طبق یك شعر حماسی قدیمی، او فبائل اسكاتلند را با هم متحد كرده و جنگ های مشهوری در برابر انگلیسی ها قبل از اینكه به عنوان خائن دستگیر، شكنجه و اعدام شود، داشته است.

فریاد در حال مرگ والیس، وقتی بدنش روی چرخ دنده كشیده می شود، اینست : «آزادی!» كه دقیقاً برمبنای واقعیت نیست (مفهوم آزادی فردی مفهومی بالاتر از آن است كه در سال 1300 برای آن جشنی برپا شود)، اما این موضوع گیبسون را از فریاد زدن درباره آن باز نمی دارد. این فریاد با مجموع حركات افتخارآمیز شجاع دل كه حماسه ای اكشن با روح شمشیربازی های كلاسیك هالیوود است متناسب می شود. آنچه كه افراد از فیلم به خاطر می سپارند صحنه های وافر جنگ، خون و خشونت است. از نقطه نظر تكنیكی «شجاع دل» كار بسیار جالبی از حضور انسان و اسب در صحنه نبرد ارائه كرده است. گیبسون قشونی را كه به نظر می رسد هزاران مرد سوار بر اسب باشند و نیز پیاده نظام را به صف می كند. صحنه های جنگ او شلوغ نمی شود: استراتژی را متوجه می شویم و از تاكتیك ها اگرچه در مورد بعضی مشكوك هستیم، لذت می بریم. (آیا در قرن چهاردهم واقعاً صحنه جنگ به آتش كشیده می شد؟)

گیبسون در اینجا تاریخ را به تصویر نمی كشد بلكه اسطوره مورد فیلم اوست. ویلیام والیس ممكن است یك شخصیت وافعی بوده باشد اما «شجاع دل» بیشتر وامدار شاهزاده وایلانت Valiant، راب روی Rob Roy و مد مكس Mad Max است. به محض اینكه دریابیم فیلم یك بازسازی تاریخی نیست (كه خیلی زود این اتفاق می افتد)، دیالوگی كه درون مایه جدید دارد را می پذیریم.

در این فیلم شخصیت مقابل (آنتاگونیست) والیس شاه ادوارد اول (لانگ شنكس Logshanks) است كه این نقش را پاتریك مك گوهام Patrick MacGooham با زیركی ایفا می كند. او مرتب تفسیر وقایع را بر مبنای سیاست تجربی خود ارائه می كند و این موضوع سرگرم كننده است چراكه معمولاً اشتباه حدس می زند. پسر ادوارد، شاهزاده ویلز Wales (پیتر هانلی Peter Hanly) یك ابله از خود راضی است و با زنی فرانسوی فقط بنا به دلایل سیاسی ازدواج كرده است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/9/88-Braveheart/88-Braveheart/16-Braveheart.jpgپرنسس، با نقش آفرینی هنرپیشه فرانسوی سوفی مارسو Sophie Marceau، خیلی همسر خود را مورد تحسین قرار نمی دهد، مردی كه بیشتر اوقات را با دوست خود می گذراند (تا زمانی كه شاه در حالی كه طاقت خود را از دست داده ، این دوست را از پنجره قصر به بیرون پرت می كند).

ادوارد، پرنسس را برای پیشنهاد شرایط نزد شجاع دل می فرستد، اما خیلی زود پرنسس همه رازهای كشور را بیرون می ریزد. پرنسس دومین عشق زندگی والیس است، اولی، مورون Murron (كاترین مك كورماك Catherine McCormack) عشق زمان كودكی او بود كه با او مخفیانه ازدواج كرده بود.

این شخصیت ها متعلق به مجموعه سرسختی هستند (جائی كه والیس به دوست زمان كودكی خود هامیش Hamish می رسد، آنها برای تفریح به طرف هم سنگ پرت می كنند و وقتی اسكاتلندی ها زخم را می سوزانند تمام آن چیزی كه می گوید اینست كه: پسر این صبح بیدارت می كنه!) این موضوع گاهی اوقات یك ژست خودپرستانه به نظر می رسد. حقیقت اینست كه نمی دانم آیا كسی بهتر از گیبسون می توانست آنرا كارگردانی كند یا نه. گیبسون سپاهیان، افراد مهاجم و جلوه های ویژه خود را مرتب می كند و دنیای تخیلی ای را می آفریند كه سرگرم كننده و دلهره آور است.

و به عنوان شجاع دل، گیبسون نقش خود را با زرق و برق ایفا كرده و با طنز كنایه آمیزی به پایان می رساند. او استراتژیست صحنه های نبرد است، استراتژی ها و اسلحه های جدید ابداع می كند و از هر جهت بر انگلیسی ها پیشی می گیرد، افراد خود را در جنگ هدایت می كند، در حالی كه صورت خود را مثل تماشاچیان فوتبال رنگ كرده است. اما هنرپیشه های زیادی نمی توانند آنچه را كه گیبسون انجام داده، ارائه دهند.

 

منبع: سینما سنتر

قصه فیلم در کشور اسکاتلند در اواخر سپری شدن قرن سیزدهم میلادی روی می دهد ارثیه شوم تاج و تخت پادشاهی اینک کشور اسکاتلند را با مشکل بزرگ و مرگ آفرینی روبه رو کرده است شاه انگلستان ادوارد چشم طمع به تاج حکمرانی و تخت سلطنتی و اراضی اسکاتلند دوخته است.خانواده "ویلیام والاس " کوچولو، در حین مقاومت در برابر یورش ناجوانمردانه عموی خود از زادگاهش دور می شود و اینک پس از گذشت سالها به عنوان مردی با تجربه و شایسته بازمی گردد او با "مارون " دوست دوران کودکی اش ازدواج می کند دیری از این وصلت نمی گذرد که همسر "والاس " به وسیله سربازان انگلیسی به طرز وحشیانه ای کشته می شود"والاس " به خونخواهی همسر مظلومش قیام می کند او قاتلان مارون را گیر می اندازد و آنها را به روش قانون خود می کشد والاس که از شدت ظلم و سلطه جویی انگلیسی ها به تنگ آمده است ، به نهضت مقاومت که با دشمنان وطن خود به مبارزه ایستاده اند ملحق می شود و به عنوان یک مبارز با همقطارانش به جنگ با غارتگران شیطان صفت می شتابد والاس ، رفته رفته صاحب چنان قدرتی می گردد که به شهرهای شمالی انگلستان حمله ور می شود ادوارد که موقعیتش را در خطر نابودی می یابد، تصمیم می گیرد به وسیله فرستادن ایزابل که یک شاهزاده نجیب فرانسوی است او را تحت کنترل خویش درآورد شاهزاده که به حقیقت ماجرا پی می برد، بشدت تحت تاثیر کارهای بحق "والاس " قرار می گیرد؛ به طوری که راز نقشه "ادوارد" را صادقانه برای او فاش می سازد "والاس " به مخمصه می افتد و گرفتار می شود؛ اما با کمکهای "بروس " که یک بریتانیایی ناراضی از جور و ستم "ادوارد" است موفق به گریز از بند می شود اینک نبردی سهمگین درمی گیرد "والاس " توسط گروهی از یاران خیانتکارش به دام اسارت می افتد او به وحشیانه ترین گونه ممکن مجازات می گردد و به دست جوخه اعدام سپرده می شود اکنون پس از گذشت سالها از این واقعه هولناک ، "بروس " با یاد، نام پاک و تاثیرگذار "والاس " به نبرد علیه نیروهای انگلیسی به پا می خیزد و استقلال اسکاتلند را برای این کشور به ارمغان می آورد

فیلم سینمایی شجاع دل که به "دلاور" نیز معروف است ، با دویست و پنجاهمین سال استقلال اسکاتلند در سال 1745 میلادی مقارن است.در هنگام ساخت این فیلم تاریخی حماسی ، تلاش بی حدی شد که از تمامی رویدادها و وقایع تاریخی آن زمان استفاده شایسته ای صورت گیرد. "شجاع دل " از نظر بیان قصه گویی و سینمایی ، شباهت های فراوانی به ماجراهای فیلم سینمایی "رابین هود" (با بازی ارول فلین) دارداز سویی دیگر نیز می توان نشانه هایی از زندگی خصوصی "هنری هشتم " (اثر الکساندر کوردا) را در آن جست . البته می توان به انواعی دیگر تاثیر و نشانه های آشنای فیلمهایی چون "روز خشم " (اثر درایر)، "مهر هفتم " و "چشمه باکره " (اینگمار برگمان ) و حتی "وایکینگ ها" ساخته ریچارد فیلیشر را نیز در آن بخوبی حس کرد نشانه های فیلمهای مذکور و مشهور شاهد و بازگوکننده آن است که با وجود استفاده از وقایع تاریخی و حقیقی ، "شجاع دل " چنان دچار آشفتگی و پراکندگی در ارائه و نیز لکنت در روایت داستانی خود شده است که این نقایص به کیفیت اثر لطمه های جبران ناپذیری وارد کرده است ؛ اما با این وصف نمی توان منکر مهارت "گیبسون " در ارائه دومین کار سینمایی اش در مقام کارگردان (منهای حضور در مقام بازیگر نقش نخست ) در به وجود آوردن فیلمی تماشایی ، جذاب و روان ، بویژه از کار درآوردن فصلهای جنگی و حادثه ای فیلم شد.

 

منبع: جام جم آنلاین

«این اثر همانطور که قهرمانش در انتهای فیلم فریاد میزند حدیث آزادی و آزادی خواهی است. یکی از مقوله هایی که بشر از ابتدای تاریخ با آن درگیر بوده است اما همچنان به عنوان یک علامت سوال بزرگ در ذهنش باقی مانده است. مخصوصا در جهان سوم.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/9/88-Braveheart/88-Braveheart/10-Braveheart.jpgشخصیت پردازی در این اثر منحصر به فرد است. "ویلیام" در کودکی یتیم میشود. او به پیش دایی خود میرود و بعد از فرا گیری علوم و زبانهای مختلف و فنون رزمی به وطنش بر میگردد. یعنی همان روستای کوچک که در آنجا شیفته و عاشق دختری است به نام "مارن". نکته جالب اینجاست که "مارن" "ویلیام" را نمیشناسد اما "ویلیام" سالها به عشق او زندگی کرده است.

"ویلیام" با وجود جنگاوری اما به شدت تمایل دارد که در صلح و آرامش زندگی کند خانواده ای تشکیل دهد. اما تقدیر این اجازه را به او نیمدهد نکته اینجاست که اصلا اگر چنین شخصیتی در صلح زندگی میکرد حیف میشد. بعضی افراد برای کارهای خاص ساخته شده اند.

از دیگر شخصیت های فیلم میتوان به "رابرت" اشاره کرد. او یک انسان شریف است شجاعت دارد و تمایل زیادی برای جنگیدن با انگلیسی ها، اما متاسفانه گرفتار پدری است که تمایل دارد پسرش را شاه اسکاتلند کند و برای او خود این سرزمین و مردمانش اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است شاه شدن فرزندش میباشد. در گفتار بین پدر و پسر جدال بین سرزمین دوستی و مقام دوستی را به خوبی میبینیم.

شخصیت "لانگ شانکس" نیز در نوع خود بسیار جالب است او فردی بسیار سفاک و بیرحم و سیاس است و از هیچ مکر و حیله ای برای حفظ قدرت دریغ نمیکند در حالیکه پسری به شدت بی عرضه و ترسو دارد. و این تضاد خود در فیلم خیلی جالب مطرح گردیده است.

فیلم از نقاط اوج بسیار خوبی برخوردار است زمان 177 دقیقه ای به کارگردان این فرصت را داده است تا آنچه را که میخواسته بیان کند و در پایان فیلم احساس نمیکنیم که حرفی زده نشده است. البته هنر اینجاست که در پایان 177 دقیقه خستگی هم به بیننده دست نمیدهد.

عنصر بازیگری در این فیلم به خوبی نمایان است. "مل گیبسن" خود واقعا در حد یک سوپر استار ظاهر میشود. و نکته قابل توجه اینکه با وجود تجربه اندک او در کارگردانی در سال 1995 اما به بهترین نحو از پس کارگردانی این کار بر آمده است. جوایزی که این فیلم گرفته خود گواه این واقعیت است.»

نویسنده: امیر داغکار

منبع: زیرنویس. کام

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
درصورت بروز هرگونه مشکل و یا ارائه پیشنهاد و انتقاد، ما را از طریق لینک زیر در جریان بگذارید. باتشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 621
  • کل نظرات : 54
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 410
  • آی پی امروز : 96
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 652
  • باردید دیروز : 233
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,488
  • بازدید ماه : 4,335
  • بازدید سال : 28,125
  • بازدید کلی : 1,138,830
  • کدهای اختصاصی
    جدول فروش فیلم ها
    فیلم (هفتــــــــگی) فروش
    Think Like a Man Too$29.2 M
    22 Jump Street$27.5 M
    Dragon 2 $24.7 M
    Jersey Boys$13.3 M