loading...
دانلود و نقد فیلم | اخبار سینمای جهان
admin بازدید : 513 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)

کارگردان: Mark Tonderai

نویسنده : David Loucka

بازیگران: Jennifer Lawrence, Elisabeth Shue , Max Thieriot

خلاصه داستان :

دختری خانواده خود را به قیل می رساند و به نقطه ای دور از جنگل فرار می کند. ۴ سال بعد دختری دیگر به همراه مادر خود به همان منطقه می آید و ...

زمانی که در تابستان سال 2010، «جنیفر لاورنس/Jennifer Lawrence» در فیلم تریلر کم هزینه ی «خانه ی انتهای خیابان/ House at the End of the Street» بازی کرد، هنوز نه نامزد جایزه ی اسکار شده بود و نه در نقش شخصیت اول یک مجموعه فیلم مهم بازی کرده بود. همین موضوع می تواند حس ناهنجاری را که از تماشای ستاره ی رو به رشد فیلم های «استخوان زمستان/Winter's Bone» و «مسابقات کشتار/The Hunger Games» به بیننده دست می دهد توجیه کند. دیدن تلاش نافرجام لاورنس برای اجرای نقش خود به صورتی جدی، آن هم در فیلمی تا این حد بی کیفیت و سر دستی در ژانر تکراری "دختری در خطر"، باعث نوعی سردرگمی نسبی می شود.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/house22/house-at-the-end-of-the-street-720x450.jpgتنها مایه ی امید این فیلم بی مایه و ضعیف تولید شده برای جلب مخاطبان، سوءاستفاده از شهرت تازه به دست آمده ی لارنس است، البته پیش از آنکه نظرات و نقد های منفی تماشاگران احتمالی را به سوی فیلمی جذاب تر روانه کنند.

در یک پیش درآمد خونین و بیش از حد پرتنش، با دختر نوجوان آدمکشی آشنا می شویم که در یک شب سرنوشت ساز، پدر و مادر از همه جا بی خبر خود را به قتل می رساند و سپس راهی جنگل می شود و بدین ترتیب به دستمایه ای برای شایعات و افسانه های محلی تبدیل می شود.

بعد از آن داستان فیلم چهار سال به جلو می آید تا ماجرای اصلی آغاز شود: یک دختر دبیرستانی بسیار پرشور و مهربان به نام الیزا (لاورنس) همراه با مادر بدخلقش سارا (الیزابت شو/Elisabeth Shue) به یک خانه ی دورافتاده نقل مکان می کنند که با صحنه ی جنایت ابتدای فیلم چندان فاصله ای ندارد. خیلی زود، الیزا با رایان (مکس تیریوت/Max Thieriot)، برادر بزرگتر قاتل که تنها ساکن زنده مانده ی خانه ای ست که کشتار چند سال پیش در آن صورت گرفته، رابطه ای دوستانه برقرار می کند.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/house22/house-at-the-end-of-the-street-11.jpgسارا به پسر جوان اعتماد ندارد و مشخص است که باور دارد او از صدمات روحی و روانی بعد از فاجعه رنج می برد، اما افسر پلیس محلی ویور (گیل بیلاوز/ Gil Bellows) به او اطمینان می دهد که این پسرک تنها زبان تند و تیزی دارد. در همین حین که احساس الیزا نسبت به رایان به سرعت از حس دوستی به حسی عاشقانه تبدیل می شود، به نظر می رسد ترس سارا بی پایه و اساس بوده است. اما «خانه ی انتهای خیابان» پیچیدگی های زیادی در سیر داستانی خود دارد که کارگردان فیلم «مارک تندرای/ Mark Tonderai » (کارگردان فیلم ترسناک بریتانیایی «هیس/Hush») و نویسنده ی فیلمنامه «دیوید لوکا/David Loucka» (نویسنده ی تریلرِ در همین حد مضحک «خانه ی رؤیایی/Dream House» که سال گذشته اکران شد) جابجای فیلم آنها را به کار بسته اند تا نتیجه ی نهایی هر چه بیشتر مضحک و خنده آور شد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/house22/59f777024053961054db25deeae9.jpgبه زودی سرنخ هایی فراهم می شود تا توجه تماشاگران به سوی تالار مخفیانه ی رایان در زیرزمین خانه جلب شود، جایی که معلوم می شود او خواهر مشهورش کری آن (ایوا لینک/Eva Link) را حبس کرده تا هم خودش امنیت داشته باشد و هم دیگران. اما دختر حیله گر مدام راه هایی برای فرار پیدا می کند و رایان را مجبور می کند تا به دنبال او بگردد و دوباره حبس اش کند مبادا که به الیزای از همه چیز بی خبر حمله کند. در همین حین، تندرای جریان گیج کننده ای از جلوه های ویژه ی تصویری (دوربین لرزان، نمای اریب/Dutch angles، جامپ کات/تقطیع های سریع) و افکت های صوتی نعره مانند را به کار می برد تا سعی کند فقدان تنش و اضطراب موقعیت را که از فیلمنامه سرچشمه می گیرد، بپوشاند. فیلم در بیشتر طول مدت نمایش خود، بیش از آنکه یادآور فیلم های ترکیب سبک برایان دی پالما و هیچکاک باشد (سبکی که گویا تندرای می خواهد فیلمسازی در آن چهارچوب را امتحان کند) شبیه به یکی از ملودرام های نوشته ی «ویرجینیا سی.اندروز/ Virginia C. Andrews» می ماند که برای دخترهای نوجوانی نوشته می شد که نسبت به مسائل جنسی کنجکاوی نشان می دادند.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/house22/the-house-at-the-end-of-the-street-one-sheet.jpgدر نتیجه ی افراط بیش از حد در استفاده از سبک های مختلف در این فیلم، حتی صحنه های ساده ی گفتگو بین لاورنس و شو از نماهایی نامتجانس فیلمبرداری شده و کنار هم چیده شده اند. این دو هنرپیشه در نقش یک مادر و دختر قابل باور به نظر می رسند و می توانستند رابطه ی فریبنده ای را روی پرده به وجود بیاورند، البته اگر چنین دیالوگ هایی به آنها تحمیل نشده بود:"آره، چرا هنوز توی خونه ای زندگی میکنی که پدر و مادرت توش کشته شدن؟" هر دو بازیگر زن با توجه به محدودیت های فیلمنامه نهایت سعی خود را به کار می برند، گرچه هرگونه امیدی به اینکه فعالیت های فیزیکی و بدنی لاورنس بتواند توجهی را به خود جلب کند، کاملاً بیهوده است و بعد از سال 2011 چنین نقش هایی دیگر برای لاورنس تکراری محسوب می شوند. کار برای مکس تیریوت سخت تر است زیرا باید شخصیت تنها و پررمز و راز خود را به کسی تبدیل کند که الیزا به شکلی قابل باور، عاشقش شود.

حتی پرده ی سوم طولانی فیلم که به تعقیب و گریز می گذرد به نظر در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد. یک نقطه اوج خام دستانه و آشفته وارد و صحنه های نهایی که از فیلم «روانی/Psycho» اثر هیچکاک الگوبرداری شده اند ثابت می کنند هنوز جا برای پایین تر رفتن و سقوط بیشتر وجود دارد.

منبع : سایت نقد فارسی

مترجم: الهام بای

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
درصورت بروز هرگونه مشکل و یا ارائه پیشنهاد و انتقاد، ما را از طریق لینک زیر در جریان بگذارید. باتشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 621
  • کل نظرات : 54
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 410
  • آی پی امروز : 95
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 578
  • باردید دیروز : 233
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,414
  • بازدید ماه : 4,261
  • بازدید سال : 28,051
  • بازدید کلی : 1,138,756
  • کدهای اختصاصی
    جدول فروش فیلم ها
    فیلم (هفتــــــــگی) فروش
    Think Like a Man Too$29.2 M
    22 Jump Street$27.5 M
    Dragon 2 $24.7 M
    Jersey Boys$13.3 M