loading...
دانلود و نقد فیلم | اخبار سینمای جهان
admin بازدید : 556 پنجشنبه 29 تیر 1391 نظرات (0)

متن کامل گزارش سینمایی بهنام ناطقی از شوالیه تاریکی بر می خیزد در V.O. A

کریستوفر نولان را به خاطر توانایی اش در خلق صحنه های عظیم حادثه ای در این فیلم با اساتیدی مثل David Lynch مقایسه کرده اند.

فیلم شوالیه تاریکی 4 سال پیش اکران شد که در 3 روز اول 158 میلیون دلار در آمریکا فروش کرد و 1 میلیارد دلار در دنیا و حالا شوالیه تاریکی بر می خیزد باید بتواند نه تنها از آن رکورد بالاتر رود بلکه باید از رکورد اونجرز نیز جلوتر برود که فروش آن 207 میلیون دلار در 3 روز اول در آمریکا بود وبا یک میلیاردونیم فروش جهانی رکورددار تابستان امسال تا کنون بوده است.

بروس وین میلیاردری که در لباس مرد خفاشی با قهرمانی و از خودگذشتگی مرگ یک دادستان فاسد را به گردن گرفت که شهر را از شر جنایتکاران نجات بخشد در سومین فیلم و آخرین بخش این مجموعه با نیروی اهریمنی ابرتبهکار نقابدار نبرد میکند که میخواهد همه ی مردم شهر گاتهام را به بردگی خود در آورد.

سناریست و کارگردان کریستوفر نولان می گوید در این فیلم بروس وین در انزوای خود خواسته قرار می گیرد. منتقدان کار نولان را به خاطر خلق صحنه های حادثه ای بهت آور و کوبنده ستایش کرده اند به ویژه خلق چنین صحنه هایی بدون استفاده از نقاشی های کامپیوتری.

کریستوفر نولان می گوید:

فیلمبرداری شوالیه تاریکی بر می خیزد بسیار تنش آلود و مهیج بود چون تلاش میکردند تا جای ممکن همه چیزدر مقابل  دوربین اتفاق بیافتد.

او می گوید از دورن هلیکوپتر، بدنه ی هواپیمای  آویخته شده از  هلیکوپتر دیگر  را فیلمبرداری می کردند.باتمامی بدلکاران  و عوامل دیگر در آسمان! کارگردان بتمن میگوید که قسمت جالب  شغل او این است که با  همراهی دیگر همکاران نویسنده اش صحنه های عجیب و غیر عادی می نویسد و بعد ماه ها وقت صرف طرح ریزی آنها می شود و با نظرات  متخصصان استاندارد هماهنگ می شود  و بعد می تواند یک روز سوار هلیکوپتر شود و آن را فیلمبرداری کند که لذتی وصف نشدنی به همراه دارد.

به این ترتیب سرگرمی حادثه ای ابرقهرمانانه تابستان امسال رنگ جدی تری به خود می گیرد.

مجری:بهنام منتقدان چه تفاسیری از فیلم کرده اند؟

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/dark-knight-rises/the-dark-knight-rises-battman.jpg

بهنام ناطقی:خوب حادثه، تعقیب و گریز و ساختار کتاب مصوری شوالیه تاریکی بر می خیزد را منتقدان به مراتب از دو فیلم قبلی تلخ تر و تاریک تر توصیف کرده اند. منتقدان همچنین نقاب بتمن را نقابی می دانند که نولان بر صورت خود گذاشته  تا از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و همچنین رخوت و سیستمی مردم آمریکا انتقاد کند. انتقاد از ساده لوحی شهروندان که قول و قرارهای سیاستمداران و تهدیدهای توخالی تروریست ها را باور میکنند به قول ابرتبهکار فیلم (بین) تا وقتی که نقاب بر چهره نگذاشته بود کسی او را جدی نمی گرفت. این ابرتبهکار به راحتی میتواند تمثیلی باشد از مثلا رهبر اول القاعده اسامه بن لادن ضمن اینکه در دیالوگ فیلم اشاره هایی است به بحران عظیمی که شکاف میان غنی و فقیر در جامعه ایجاد کرده است.

اغلب منتقدان کار خلاقانه کریستوفر نولان را به شدت ستایش کرده اند اما یک منتقد از Associated Press به نام Christy Lemire که در اقلیت قرار دارد پیچیدگی داستان فیلم را محکوم کرده و همین دیالوگ ها و پرشهای متعدد فیلم به سابقه چینی و تجزیه و تحلیل آن را کسالت آور دانسته است. اما در کل کسانی که با ایشان موافق باشند بسیار کم هستند.

مجری:بهنام منتقدان همیشه حرفهای جالبی راجع به فیلم میزنند خیلی ها این تضاد اجتماعی رو که شما به آنها اشاره کردید یادآور جنبش اشغال وال استریت می دانند!

بهنام ناطقی:درسته هر چند که سناریو فیلم چند سال قبل از مطرح شدن این تظاهرات وال استریت نوشته شده است و کریستوفر نولان و برادرش جاناتان نولان این تحول اجتماعی را در سناریوی فیلم پیشبینی کرده بودند چیزی که سلینا کابل خبر آن  را در ابتدای فیلم میدهد که طوفانی  چنان سهمگین در راه است که تعجب خواهی کرد که چطور اینهمه مدت توانستی چنین غنی زندگی کنی و اینقدر کم برای بقیه ما باقی بگذاری.

در مجموع تصویری تلخ و بدبینانه از اجتماع در فیلم ارائه میشود که سیاستمداران و نخبگان آن یا دارای فساد اند یا متظاهر و یا بی ارزش و اوباش آن اجتماع خشمگین از بی عدالتی ها مشتاق ریختن به خانه ی اغنیا هستند. چنین شرایطی که ابرتبهکار شهر دیکتاتور نقابدار و موعظه گر شهر را رها یافته توصیف میکند و میتواند با کلام خود شهروندان رو محصور خود کرده و آنها را به بندگی خود در بیاورد.

Joe Morgenstern در وال استریت ژورنال می نویسد: حس نا امیدی غم و اندوه و سرنوشت مبهمی در سراسر فیلم موج می زند که در چنین فیلم حادثه ای و ابرقهرمانانه تابستانی نه تنها جای تحسین دارد بلکه ابراز شگفتی و تشویش بر انگیز دارد. در حالی که در فیلم این جهان بینی تیره تماشاگران را احاطه میکند و در خود غرق میکند و آنهم با چنان قدرتی که تنها از  قدرت فیلمسازی چون کریستوفر نولان بر می آید.

تهیه:ShahFace


منبع : نقد فارسی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
درصورت بروز هرگونه مشکل و یا ارائه پیشنهاد و انتقاد، ما را از طریق لینک زیر در جریان بگذارید. باتشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 621
  • کل نظرات : 54
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 410
  • آی پی امروز : 96
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 649
  • باردید دیروز : 233
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,485
  • بازدید ماه : 4,332
  • بازدید سال : 28,122
  • بازدید کلی : 1,138,827
  • کدهای اختصاصی
    جدول فروش فیلم ها
    فیلم (هفتــــــــگی) فروش
    Think Like a Man Too$29.2 M
    22 Jump Street$27.5 M
    Dragon 2 $24.7 M
    Jersey Boys$13.3 M