loading...
دانلود و نقد فیلم | اخبار سینمای جهان
admin بازدید : 1432 چهارشنبه 04 مرداد 1391 نظرات (0)

کارگردان :Andy Wachowski, Lana Wachowski

 نویسنده : Andy Wachowski, Lana Wachowski

بازیگران: Keanu Reeves, Laurence Fishburne ,Carrie-Anne Moss

جوایز :

برنده اسکار:

بهترین ویرایش فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین جلوه‌های صوتی، بهترین صدابرداری

خلاصه داستان :

در آینده نزدیک، آزادی طلبان به کمک تجهیزات محرمانه خود با نیو که خود یک هکر کامپیوتری است ارتباط برقرار می‌کنند و به او شرح می‌دهند که حقیقتی که او تصور می‌کند یک شبیه‌سازی پیچیده کامپیوتری است به نام «ماتریکس» که توسط نوعی هوش مصنوعی بدخواه طراحی شده‌است. ماتریکس حقیقت را از بشریت مخفی می‌سازد و به آنها اجازه می‌دهد تا یک زندگی متقاعدکننده و شبیه سازی شده در سال ۱۹۹۹ را داشته باشند. در حالی که ماشینها در حال رشد کردن هستند و مردم را درو می‌کنند تا از آنها به عنوان یک منبع انرژی دایمی استفاده کنند. مورفیس، رهبر این آزادی طلبان باور دارد که نیو «شخص یگانه» است که انسان‌ها را به سوی آزادی هدایت کرده و ماشینها را برخواهد انداخت. به اضافه نیو٬ ترینیتی و مورفیس در مقابل بنده سازی انسان‌ها توسط ماشینها می‌جنگند، درحالی که نیو کم کم شروع به پذیرفتن نقش خود را به عنوان «شخص یگانه» می‌کند..

DOWNLOAD FILM

 

مقدمه : سال 1999 ، شرکت برادران وارنر ، فیلمی به کارگردانی تهیه کنندگی برادران واچفسکی را به روی پرده برد . فیلمی با موضوعی نامتعارف و صد البته عواملی فوق العاده از جمله جلوه های ویژه که در سال 2000 نامزد و برنده چهار اسکار بهترین ادیت فیلم ، بهترین جلوه های ویژه ، بهترین ادیت صدا و صد البته بهترین موسیقی متن شد . در آن زمان ماتریکس در ذهنیت جهانی حفره ای ایجاد کرد به نام بی اعتمادی ، حفره ای که کاملا با اعتماد می توان گفت هدف اصلی فیلم بود ، حفره ای که باید ایجاد می شد و کمبودی بزرگ در بشر امروزی بود ولی به نظر من حفره آنچنان که باید باز نشد ، نه اینکه ضعف فیلم بود بلکه این مسئله از ضعف و عدم آگاهی مردم جهان سرچشمه می گرفت . بعضی فیلم ماتریکس را به دلیل تخیلی بودنش رد می کنند ، بعضی ها این را قبول کرده اند ولی فقط به خاطر همان ویژگی ، تخیل ، ولی بعضی آگاهتر آنرا به خاطر درون مایه اش قبول کرده اند ، که بازهم در گروه آخر چند گروهی وجود دارد ، تعدادی از این گروه هنوز به منظور اصلی ماتریکس حتی نزدیک هم نشده اند . در اینجا لازم است به گروهی دیگر هم اشاره کنم ، گروهی که شخصا آنها را احمقانی کامل می دانم ، منظورم این نیست که نمی فهمند ، منظورم این است که میفهمند ولی هزاران حرف بیجهت را بار این فیلم ها می کنند و در آن حد عقل و فکر ندارند که چنین فیلمی ، زندگیشان را عوض می کند  ، دوستان زندگی ای را می گویم که خودم از روزی که حقیقت آنرا درک کرده ام ، لحظه ای آرامش فکر ندارم ، شاید آرامشم را از من گرفته باشد ولی به زندگیم هدفی والا بخشیده است . کسانی که سریعا با نمادگذاری های خویش سعی در نابودی این فیلم ها دارند بدانید به یک دلیل سراغ چنین کاری می روند ، که با بد کردن دیگری خود را خوب جلوه دهند و این افراد از گفتن واقعیت بسیار هراس دارند ، یک مثال ساده ، این چند وقته بحث فراماسون باب دهان شده ، ولی به یک نکته توجه کنید ، فقط در مورد نمادگذاری ها حرف زده می شود ، در مورد چرای آنها جوابی داده نمی شود و اینکه فقط نمادگذاری ها نشان داده شده و هزاران امور دیگر که بسیار وحشتناک ترند به شما نشان داده نمی شود ، هدف آگاه کردن شما نیست ، هدف خوب نشان داد خود با بد جلوه دادن دیگری است ، نمی گویم طرف دیگر خوب است ولی ..... بهتر است به تحلیل فیلم ماتریکس که من آنرا بهترین فیلم تاریخ سینما می دانم بپردازیم ، انشاالله در آینده در مقاله ای مفصلا به بحث های پیرامون فیلم هم می پردازیم ولی الان وقت تحلیل فیلم  است .نکته ای دیگر قبل از تحلیل ، سه گانه ماتریکس از لحاظ داستانی و از گفته های کارگردانان فیلم کامل کننده هم هستند ، من هم این مسئله را قبول دارم از لحاظ ماتریکسی من سه فیلم را به یک اندازه می بینم ، از لحاظ عمق مفاهیم اجتماعی هم من آنها را در یک سطح میبینم ، هر سه فیلم به سوی یک هدف ، آگاهی می روند ولی بنظرم مقدمه سه گانه یعنی قسمت اول عمقی تر به ماجرا پرداخته بود ، در اینجا به فقط به تحلیل قسمت اول این فیلم می پردازم ، نه اینکه دو سری دیگر را ضعیف بدانم ، به این دلیل که تحلیل سه فیلم به این آسانی ها نخواهد بود و نیاز به هزاران خط دارد ، برای همین و برای اینکه حق مطلب را ادا کرده باشم به تحلیل مقدمه می پردازم و سعی می کنم هرچه خلاصه تر و کامل تر آنرا به شما تقدیم کنم ، تا شاید بتوانم آگاهی ابتدایی را ایجاد کرده ، جرقه ای کوچک ایجاد کنم برای گام هایی بزرگ تر در راه آگاه تر کردن .

"جهان تغییر کرده است ، من آنرا در آبها حس می کنم ، من آنرا در زمین احساس می کنم ، بویش را در هوا استشمام می کنم"
(فیلم ارباب حلقه ها )

میدونم که اونجایی ، دیگه می تونم احساست کنم ، میدونم که ترسیدی ، تو از ما میترسی ، تو از تغییر می ترسی ، من از آینده خبر ندارم ، من نیومدم بهت بگم که این ماجرا چطوری قراره تموم بشه ، من اومدم که بگم چطوری میخواد شروع بشه ، میخوام این گوشی رو بگذارم و بعد به مردم چیزهایی رو نشون بدم که تو نمی خوای ببینن ، من دنیای بدون تو رو نشونشون میدم ، دنیایی بدون قوانین ، بدون نظارت ، بدون مرز و محدودیت ، دنیایی که در اون ، همه چیز ممکنه .

بخش اول : جهان امروز


مورفیس باور داره که اون برگزیده است ( برگزیده خواهد آمد) ، تو چطور ؟  مهم نیست من به چی باور دارم . تو هم باور نداری ، نه ؟
اتفاق بزرگ پیش بینی شده ، آیا اتفاق خواهد افتاد ؟ تو به آن باور داری مهم نیست من به چی باور دارم ولی خود را برای آن آماده خواهم کرد ، جهان همیشه زیر ابرهای تاریک غفلت باقی نخواهد ماند .

تلفن کنترل می شود ، دنیا کنترل می شود ، مطمئنی که این خط کنترل نمیشه ؟ آره معلومه که مطمئنم ، از کجا ؟ از کجا اینگونه در مورد اطراف خود مطمئن هستید ؟ از کجا مطمئن هستید که جهانی که در آن زندگی می کنید همانیست که می بینید ، از کجا به عقایدتان در مورد نظم این جهان مطمئنید ؟ از کجا ؟

موسیقی فوق العاده ای که شک و تردید را در رگ هایتان به راه می اندازد شنیده می شود ، مطمئنی که این خط کنترل نمیشه ؟ آره معلومه که مطمئنم ، پلیس ، دست ها روی سر !

کمی فکر کنید چقدر در مورد اطراف خود مطمئنید ؟

در چشمانش ترسی وجود ندارد ، آگاه ، ناآگاهان را خوب می شناسد و راحت می تواند به وسیله آگاهی خود آنها را از پای در آورد ، چه کسی این مسئله را خوب می داند ، آگاهی دیگر ، مامور های ماتریکس ، حالا سوال ، آگاهان چه کسانی هستند ، آگاهان کسانی هستند که فرستاده شده اند ، برای چه ؟ به آن هم خواهیم رسید .

" ستوان " ، " اوه لعنت " ، " ستوان ، به شما دستورات ویژه ای داده شده بود " ، " من فقط وظیفه ام رو انجام میدم ..." ، " دستورات فقط برای محافظت از شما بود " ، ستوان می خندد ، " فکر کنم خودمون بتونیم از پس یه دختر کوچولو بربیایم "، مامورین ویژه ( یا بهتر است بگویم ممتاز ) بدون توجه به ستوان به طرف اتاقی که در آن ترینتی با ماموران است می روند ، ستوان : " من دوتا واحد فرستادم ! الان دارند اون رو پایین میارند ! " ، مامور ممتاز : " نه ستوان ، اونا الان مردن "

الان پیش خود می گویید ، چه تحلیلی ، فیلنامه را جلوی ما گذاشته و بهش میگه تحلیل ، صبر داشته باشید ، ماتریکس آنقدر عمیق است که حتی نمی توان از جمله ای از آن گذشت ولی من بازهم سعی می کنم آنرا خلاصه کنم و فقط بخش های اصلی آنرا مورد بررسی قرار دهم ، مسئله ای که ماتریکس را برای اشخاصی همانند من خاص می کند ، شروع فوق العاده آن است ، در 6 دقیقه اول فیلم هدف فیلم برای شما مشخص می شود ، شاید بعضی از حرف هایم کمی گنگ باشند ولی بدانید حقیقتند و شاید بعضی ها به خاطر ندانستن حقیقت آنرا درک نکنند ، ولی نگران نباشید ، به زودی همگان آگاه خواهند شد .

از تحلیل دور نشویم ، سخنانی که بین ستوان و مامور ویژه ماتریکس رد و بدل می شود مسئله ای بزرگ را در بر دارد ، چه بدانید چه ندانید جامعه بشری حال از دو گروه تشکیل شده ، گروهی که به آنها گروه ممتاز می گویند ، و گروهی که به آنها مردم عادی می گویند ، سریعا به طرف حکومت نروید ، آنها هم جز گروه عادی حساب می شوند ، گروهی ممتاز گروهی خاص است که تمام امور به طور کاملا غیر مستقیمی در دستانشان است ، تمام ثروت ها ، البته بازهم گروه سومی وجود دارند که من به آنها آگاهان جامعه می گویم  ، گروهی که به مبارزه با گروه ممتاز( ماتریکس) با آگاه کردن مردم عادی ( مردم زندانی در ماتریکس) برخواسته اند ولی آگاهی به این راحتی ها ممکن نخواهد بود ، در صحبت های مامور و ستوان می بینیم ، ستوان تا حدودی با مامورین آشناست میداند آنها قدرت  تصمیم گیری بالاتری نسبت به ستوان دارند ولی ستوان نمی ترسد ( نترسیدن بدون آگاهی نتیجه ای ندارد ) ستوان دختر را دست کم می گیرد ولی مامورین ( گروه ممتاز ) نه ، چون می دانند که چه قدرتی ( آگاهی ) در دستان گروه آگاه قرار دارد . ستوان نشانی از ناآگاهی عمیق مردم عادی جامعه است و همینطور نشانی از برده بودن نظام دولتی در دستان گروه ممتاز .

جامعه آگاه هم همانند جامعه ممتاز ، دنیای خود را کاملا می شناسد و از اطلاعات خود استفاده درست را می کند ، جامعه عادی بر او هم به این سادگی غلبه نخواهند کرد . چه بخواهید و چه نخواهید ، ما مردم عادی هستیم و آنقدر ناآگاهیم که اگر آگاه شویم ، از شدت ترس زندگیمان به لرزه خواهد افتاد .

لحظه تعقیب و گریز فرا می رسد ، ترینیتی با دیدن ماموران ( جامعه ممتاز ) فرار را می پسندد ، زیرا باقی ماندن او بهتر از جنگ است ، او با قدرت گروه ممتاز آشناست و میداند که برای شکست آنان چیزی بیش از یک جنگ عادی نیاز است ( به این خاطر که گروه ممتاز طی یک سال یا صد سال به این قدرت و آگاهی نرسیده اند ، آنها هزاران سال است که وجود دارند و هزاران چیز را سازماندهی می کنند و آنقدر غلط نوشته اند و پاک کرده اند که دیگر به اشتباه بر نخورند ولی یک مسئله وجود دارد " پیروزان نهایی ، صالحان خواهند بود" ) ، فیلم برداری و موزیک فوق العاده فیلم به این لحظه ها بسیار کمک می کنند ، ترینیتی و مامور را می بینیم که با سرعت می دوند و پلیس ها ( مردم عادی ) ، حتی به پای آنها هم نمی رسند . اینجا با صحنه ای فوق العاده رو به رو می شویم ، پرش ترینیتی و مامور ویژه از روی سقف و جمله پلیس : این غیر ممکنه ، بازهم یک سوال : چقدر به باورهای خود اطمینان دارید ، این را بدانید بسیاری از این غیر ممکن ها در اطراف شما وجود دارد و شما آنها را نمی بینید که به محض دیدن همین جمله شما خواهد بود ، با عین ناباوری می گوید  :این غیر ممکنه  ، مسئله اینجاست ، ممکن هایی که برای شما تعریف شما بسیار محدود هستند مگر نه خیلی غیرممکنه ها در نگاه ما ، در واقعیت امکان دارند .

ترینیتی به باجه تلفن می رود ، یک دفعه کامیون زباله دور می زند ، مامور ویژه داخل آن است ، آنها در همه جا هستند ، جاهایی که توقعش را ندارید ، جاهایی که در فکرتان نمی گنجد ، این دنیای در حال حاضر دنیای تحت کنترل آنهاست ، آنها همه جا می توانند باشند . این واقعیت است دوستان ، چه بخواهید ، چه نخواهید !

ترینیتی باید پنهان شود ، باید در تاریکی پنهان شود ، ولی در تاریکی هم خطرهایی وجود دارند .

شاید این فکر که نویسنده سعی در القا مطلبی دارد ، الان در ذهن شما بوجود آمده باشه ، من به شما این حق را کاملا  می دهم ، و برای اثبات  قسمت هایی از سخنرانی های جورج چارلین یکی از شخصیت های معروف آمریکایی در زیر آمده که از طریق سایت های مختلف می تونید ویدیو های این سخنرانی ها را نیز بدست آورید ( البته چارلین اعتقاد داشت که خدایی وجود نداره
، که به خاطر مسائلی که میدونم ، نه تنها به چارلین بلکه به خیلی از آمریکایی های دیگه هم داشتن این اعتقاد رو حق میدم ، ولی اصل ماجرا حرفهاش در مورد جامعه ست) .

" احتمالا متوجه شدید که احساس من راجع به اون جنگ ، اونطوری نیست که به من گفته شده و از ما انتظار میره ...... ، می فهمید ، من میگم ذهن من اونطوری کار نمی کنه ، من متوجه شدم که کاری که می کنم ، خیلی احمقانست ، بهش میگن فکر کردن ، و من یه آمریکایی خوب نیستم چون دوست دارم خودم نظرم رو شکل بدم ، من اونطوری که بهم گفته میشه حرکت نمی کنم ، متاسفانه بیشتر آمریکایی ها همونطور حرکت می کنند که بهشون دستور داده میشه .... ... دارم در مورد مالکان واقعی صحبت می کنم ، مالکان بزرگ ، ثروتمند ، .. بد .... مالکان تجاری ثروتمند و بزرگ که تصمیمات مهم رو کنترل می کنند ، سیاستمداران رو جدی نگیرید ، به اونا ربطی نداره ، ... ، شما مالک دارید ، اونا مالک شما ، مالک همه چیز هستند ، مالک همه زمین های مهم .... و اونها تقریبا تمام اخبار و اطلاعاتی که شما می شنوید رو کنترل می کنند ، شما تو مشت اونا هستید ، و سالانه میلیون ها دلار خرج تبلیغات می کنند تا آونچه رو که می خوان به شما تحمیل کنند .... اونا جامعه ای از شهروندانی که بتونند منتقدانه فکر کنند رو نمی خوان، شما می خواین خوب بفهمید ، اما اونا نمی خوان ، برخلاف منافعشونه .. اونا فقط کارگرای مطیع می خوان "
تمامی سخنرانی بالا کاملا و مستقیما از روی سخنرانی آقای چارلین بدون هیچ تغییری بوده ، قبل از اینکه کسی بخواهد شروع به انتقاد کند بگویم که همانند فیلم ماتریکس ، موضوع یک نهاد و یا یک کشور نیست ، موضوع تمامی این بشریت است . امیدورام بعد از همین متن کمی به جستجو بپردازید تا با حقایقی بیشتر رو به رو شوید .

بخش دوم : جامعه امروزی ، مردم به ظاهر در رفاه و در عین حال ناآگاه

به اتاق نیو می رویم ، شخصیت اصلی داستان ، روی صفحه مانیتور چه چیزی در حال جستجو و اسکن است ، اخبار .... اخباری دنیای امروز ، اخباری که با کمک هم به طرف هدفی می روند و برنامه ریزی شده هستند ، هرچقدر هم در آنها جستجو کنید ، همه یک هدف دارند . اخبار همه در مورد مورفیس هستند و ندیده می توان گفت هیچ کدام دیدگاه خوبی نسبت به مورفیس ندارند ، کاملا قابل درک است ، یکی از قدرت های رسانه ، چگونه شخصیتی را تخریب کنیم ، یک مثال ساده ، تا حالا دیدگاه یک آمریکایی در مورد مسلمان ها ، اعراب ، ایرانیان را شنیده اید ؟ به نظر شما از کجا نشات گرفته و چرا ؟

نئو در حال گوش دادن به موسیقی است ، در اطرافش تکنولوژی است ، تکنولوژی زندگی او را هم در بر گرفته یا می توان گفت زندگی او را هم محدود کرده و اوهم زیر کنترل است ، کامپیوتر ، موسیقی که در گوش او خوانده می شود همه و همه نگاه به تاثیرات دارند که چگونه شما را از خیلی چیزها ( مخصوصا خودتان ) دور می کنند .

بازهم اتفاقی غیرممکن ، روی صفحه نمایش کامپیوتر نئو برای او پیام هایی می آید که از کنترل او خارج اند  ، تعجب او به این خاطر است که نمی داند چقدر محدود است و  چه حد از واقعیت و قدرت ها و توانایی ها را نمی بیند .

به شماره درب آپارتمان او دقت کنید ، بعدا به دردتان خواهد خورد .

وابستگی به تکنولوژی ، وابستگی به لذت ، هزاران دلار پول فقط برای تفریح ، خودمان هم می دانیم داریم به کجا می رویم . تو منجی من هستی ، عیسی مسیح خصوصی من ، منجی برای شما به چه معناست ؟ چی ؟ شوخی کردی !! آیا ارزش منجی را می دانی که آنرا به شوخی میگیری !!!! ، چه دیدگاه خامی نسبت به اعتقادات ، یعنی اینقدر اعتقادات بی معنا شده اند ، آیا این مسئله اتفاقی بوده ؟ یا کسانی در آن دست داشته اند ؟ .

تا حالا این حس رو داشتی که ندونی که بیداری یا هنوز داری خواب می بینی ؟ ( مشکل با درک کردن آنچه واقعا حقیقت است )
به نظرم باید خودت رو از پریز بکشی بیرون ( کنار کار کمی هم تفریح لازمه ) ، کار و تفریح ، چه تعریف زیبایی از زندگی !!!
خرگوش سفید ! نئو با دیدن آن سریعا به یاد مطلبی که در صفحه مانیتورش دیده بود می افتد و مهمانی را قبول می کند ، او به چیزی شک دارد ، مسئله ای درست نیست ، او حاضر است برای فهمیدن واقعیت خطر کند .

دوربین و موسیقی وحشیانه صحنه را به نمایش در می آورند ، رقص ، پایکوبی ، س ک س و در آخر به نیو می رسد ، کسی که فهمیده مشکلی در حقیقت وجود دارد ، او دیگر این مسائل تحمیل شده را نمی بیند ، او دیگر توسط تفریحاتی که برای دور کردن او از واقعیت در جامعه رشد کرده اند کور نمی شود ، جامعه ممتاز دیگر نمی تواند با مخفی کاری هایش او را بی چشم نگه دارد ، او بینا شده . در مورد دجال شنیده اید ؟ در مورد تهاجم فرهنگی چطور ؟ فکر کرده اید چیزی مثل تهاجم فرهنگی به همین کوچکی است که تلویزیون به شما می گوید ؟ من کلمه دجال را بیشتر برای آن می پسندم ، نه من خیلی های دیگر و به شما می گویم ، چیزی به نام تهاجم فرهنگی فقط برای شما ایرانیان نیست ! بلکه برای تک تک مردم زمین است ، چه آمریکایی ، چه اسرائیلی ، چه انگلیسی و چه و چه و چه !!! دجال به عرب ها بر میگردد ، اگر شتری زخمی می شد ، آنها بر روی زخمش قیر می ریختند تا هرکس آن شتر را ببیند ، آنرا سالم فرض کند ولی در واقع  شتر در حال نابودی بود ، منظورم را متوجه شدید ؟ شما را کور کرده اند ، سریع به خود نگیرید که من ایرانی را می خواهند کور کنند ! این مقصود برای همه است ، همه دنیا ، حالا چرا ؟ اینجاست که باید خودتان آستینی بالاا بزنید .

سلام نئو - اسم منو از کجا می دونی - من خیلی چیزا در مورد تو می دونم معلوم است که او توقع ندارد کسی نئو را بشناسد ، معلوم است او هنوز دنیای اطراف خود را کامل نشناخته است .

اومدم بگم که تو در خطری ، من اومدم که بهت هشدار بدم ، - چیرو ؟ - اونا مراقب هستند نیو -چه کسانی ؟ ترینیتی دلیل آرامش نداشتن نیو را بیان می کند ! تو دنبال اون می گردی ، منم دنبالش می گشتم ، ولی وقتی پیداش کردم بهم گفت دنبال اون نبودم بلکه دنبال یه جواب بودم اون سوال  ما هدایت میکنه ، حال سوال چیست ؟ ماتریکس چیه ؟ یا می تونم بهتر بگم " حقیقت چیه ؟ " ، پاسخ اون بیرونه نیو ، بیرون از این دیوار ها ، بیرون از این رسانه ها ، اون دنبالت می گرده ، پیدات می کنه اگه خودت بخوای .

نئو دوباره دیر از خواب بیدار شده ، او قوانین جامعه اش را نقص کرده ، او شهروند مطیعی نبوده و چندباری به قوانین احترام نگذاشته است ، او از مسیر عادی بودن و مقرراتی بودن خارج شده ، مطمئنا بدون اینکه پرسیده شود چرا با او برخورد خواهد شد .


نیو به حقیقت نزدیک است ، پستی برای او آمده ، یک تلفن ، تلفن سریعا زنگ می خورد ، نمی دونم برای دیدن چیزی که می خوام نشونت بدم آمادگی داری یا نه ، اما متاسفانه وقت زیادی نداریم . آنها به دنبال نئو آمده اند ، ممتازها ، دلیلش بسیار واضح است . نیو با کمک مورفیس کمی از دست آنها فرار می کند ، تا به اتاقی میرسد ، مورفیس از او می خواهد که از لبه ساختمان عبور کند ولی ترس جلوی نیو را می گیرد ، او می بازد ، او ترسید .

بازهم به یکی از قسمت های جذاب داستان می رسیم ، قسمتی که مثالی دیگر از وضع فعلی است . شما یک زندگی دوگانه دارید آقای اندرسون ، در یکی کارمندی بسیار تابع عواملی که اجتماع از شما خواسته هستید ، حتی به صاحبخانتان رد حمل کیسه زباله کمک می کنید ( به جزئیات دقت کنید ، آنها همه چیز را می دانند ، شما تحت کنترلید ) ، و در دیگری ، هکری به نام نئو که تمامی قوانین مربوط به کامپیوتر را شکسته اید ( بازهم دقت کنید ، آنها گناه های نئو را می دانند ، ولی تا حالا به آنها بی محلی می کرده اند چون مشکلی برایشان پیش نمی آورده و به مسیرشان کمک هم می کرده است ) یکی از این زندگی ها آینده ای داره و دیگری نه .

بحث به طرف مورفیس می رود ، آنها این مطلب را ذکر می کنند که مورفیس شما را از حقیقت دور می کند ( یا حقیقتی که آنها می خواهند شما باور داشته باشید ) و از نظر مقامات وی شخص بسیار خطرناکی است . تنها چیزی که از شما می خوایم ، کمک در دستگیری یک تروریسته ، به جامعه خود نگاه کنید ، چه کسانی در رسانه ها ، شخصیتشان نابود می شود ، کمی در مورد آنها بیشتر تحقیق کنید .

ولی نئو تسلیم نمی شود ، او درک می کند . مئو : به من یه تلفن بدید ، من حقوقم رو می دونم . به نظر شما حقوقی هم وجود دارد ، آیا چیزی به نام آزادی هم وجود دارد ، مسئله اینجاست ، آزادی و حقوق در ذهن شما چه معنایی دارد .
مامور : به من بگید ، تلفن چه فایده ای داره ، وقتی شما نتونید صحبت کنید ؟ ، وقتی که به راحتی شما خفه شده و هیچکس هم متوجه نخواهد شد . آری این قدرت این نظام دنیوی و طرز برخورد او با حقیقت جویان و آگاهان است ، آنها ساکت خواهند شد .
نئو دارد از ترس می میرد ، ولی یکدفعه از خواب می پرد ، یعنی فقط یک رویا بود .

بخش سوم : مواجه با واقعیت ، ترس تا حد مرگ

تا این قسمت ما بخش ابتدایی ماتریس را گذرانده ایم ، سعی می کنم از این به بعد کمی خلاصه تر به ماجرا بپردازم و قسمت هایی را رها کنم ، تحلیل این فیلم بسیار سخت است و من در حد توان و مفصل آن را بیان خواهم کرد .

همه چیز یک رویا بود ، ذهنیتی که خورانده شد . نئو به سوی مورفیس می رود ، او در راه متوجه می شود ، رویا حقیقت داشته .
به مرحله ای جدید از فیلم می رسیم ، هوای بارانی ، زمین داخل ساختمان شطرنجی است ، پلکان ها رو به بالا می روند و نئو به مورفیس می رود ، او آمده سفر است .

اینجا لازم است به نکته ای اشاره کنم ، آیا معنای زمین شطرنجی را می دانید ؟ معنای زمین شطرنجی برابر معنای علامت اسرائیل است ، تقاطع دو دنیا ، ارتباط با دنیای دیگر ، شیطان پرستان واقعی هنگام ارتباط برقرار کردن با خدایشان بر روی زمین شطرنجی می روند ، فیلم وکیل مدافعه شیطان را به یاد آورید ، در صحنه های آخر ، صحنه ای که شیطان با وکیل صحبت می کند ، او بر روی چه زمینی قرار دارد؟ . و بلاخره

مورفیس آگاه ساز است ، او پیام آور حقیقت است و فقط شما را آگاه می سازد ، شما همانند نئو کسانی هستید که باید برای واقعیت تلاش کنید و دنیا را از نابودی نجات دهید .

به تقدیر اعتقاد داری نئو ؟ - نه - چرا ؟ - چون نمی خوام فکر کنم زندگیم تحت اختیارم نیست ، آری هر انسانی باید چنین فکری داشته باشد ، هرکسی باید آزادی را حس کند و اینکه آینده در دستان اوست . به این دیالوگ ها دقت کنید
تو یه چیزی میدونی ، میدونی ولی نمی تونی توصیفش کنی ، اما حسش می کنی ، تمام عمرت حسش می کردی ، که یه جای کار این دنیا اشکال داره ، نمی دونی اون چیه ، ولی یه چیزی هست ، چیزی که به جونت افتاده و داره دیوونت می کنه ، همین احساس که تو رو پیش من کشونده ( به سمت فهمیدن حقیقت ) ، میدونی در مورد چی صحبت می کنم ؟ --- جواب نئو ماتریکس بود ! جواب شما چیست ؟ چه چیزی را حس می کنید ؟ بازهم می گویم سریع به دنبال حکومت نروید ، بحث بزرگتر از اینهاست ، کمی فکر کنید . جذابیت ماتریکس برای من اینه که خصوصیاتش کاملا شبیه همون نظامی که من و خیلی های دیگه در موردش می دونن ، مورفیس کاملا اونو توضیح می ده ، با یک کلمه .

ماتریکس همه جا هست ، دور تا دور ما ، حتی الان در همین اتاق ،...... ، وقتی سرکار میری احساسش می کنی ، وقتی به کلیسا میری ، وقتی که مالیات هات رو پرداخت می کنی ، این دنیاییه که جلوی چشم هات کشیده شده ، تا نتونی حقیقت رو ببینی کدوم حقیقت ؟  - اینکه تو یه برده هستی - از نظر من دردناک ترین ، وحشتناک ترین جمله دنیای سینما ، دنیای واقعی و در واقع ، وحشتناک ترین واقعیت در دنیا ، بگذارید با چند سوال اینجا را فعلا کنار بگذاریم - آیا می دانید چقدر تحت کنترلید ؟ آیا می دانید عقاید چگونه به شما خورانده می شود ؟ آیا می دانید به چه کاری دعوت می شوید ؟ آیا می دانید چه آینده ای در انتظار شماست ؟ و آیا می دانید چه آینده ای را برای شما می خواهند ؟ جواب سوال آخر را می دهم ، به انیمیش معروف Fantasia سر بزنید ، نگاهی به  این انیمیش داشته باشید ! دوستان من این آینده ایست که برای شما می خواهند و قبول کردنش را به شما تحمیل می کنند ، مراقب همه چیز در اطرافتان باشید . اگر عمری باشد در مقاله ای در آینده کاملا به این بحث خواهم پرداخت .

یک زندان ، برای ذهنت ، بازهم ادامه می دهیم ، میتوان قسم بخورم با شنیدم این کلمات بدنم به لرزه در می آید ، کمی فکر کنید ، کمی تحقیق کنید . من نمی توانم برایتان درست توضیح دهم به دو دلیل ، اول اینکه متاسفانه به هیچ کس نمیشه گفت که مارتیکس واقعا چیه ، باید با چشم های خودت ببینی و دوم ، من هم قرصی به سوی شما می گیرم ، تصمیم بگیرید ، اگر می خواهید حرف های من را حرف هایی بیهوده دانسته و به زندگی خود ادامه دهید قرص آبی را بردارید ولی اگر می خواهید واقعیت را ببینید این مطلب را ادامه دهید تا شاید جرقه ای باشد برای ادامه دادن این راه ، راه آگاه سازی ذهن ها .

نئو اولین واقعیت را می بیند ، کشتزارها ، کشتزارهای انسان ، یا بهتر بگویم ، کشتزارهای اندیشه ، جایی که اندیشه به وجود نمی آید ، کاشته می شود . شخصیت شناسی در فیلمی مانند ماتریس بسیار فوق العاده و در عین حال بسیار مشکل است ، بگذارید در آخر تحلیل به آن بپردازیم . چشم هام می سوزه ، چون تا حالا ازشون استفاده نکردی . اتفاقی که اگر به دنبال حقیقت بروید برایتان خواهد افتاد ، قلب و ذهنتان خواهد سوخت ، زیرا تا الان از آنها استفاده نکردید یا بهتر است بگویم ، نگذاشته اند که استفاده کنید . مورفیس به نئو می گوید : تو فکر می کنی که الان سال 1999 ، ولی در واقع ما در سال 2199 هستیم ، بازهم اشاره ای غیر مستقیم به واقعیتی دیگر ، نگاهی به سخنان آقای چارلین می اندازیم : " شما یه چیزو میدونید ، اونا مردمی نمی خوان که آنقدر باهوش باشند تا پشت میز آشپزخانه بشینند و بفهمند که چه بد دارن نابود می شن توسط سیستمی که اونها رو به 30 سال قبل پرت می کنه " ، بخشی از سخنرانی کتی اُ.برین در مورد پنهان کاری دولت و قانون امنیت ملی سال 1947 : "هرزمانی که دولت رازهایی داشته باشد که بتواند آنها را از ما مخفی نگه دارد ، آنها می توانند به وسیله آن رازها ما را بازی داده و کنترل کنند و اساسا آنها در زمینه تکنولوژی ، اطلاعات ، دانش و رازها ، 25 سال جلوتر از ما هستند و از آنها علیه ما استفاده می کنند " ، متوجه حرفم شدید ؟ در فیلم ، تکنولوژی ماتریکس را بوجود می آورد و مردم را تحت کنترل می گیرد ، در دنیا شما چگونه است ؟  - زمان زمان نمایش واقعیت است ، ماتریکس چیست ؟

بازهم به نکته جالب دیگری می رسیم ، نکته های جالب بسیار زیاد هستند ، مورفیس ماتریکس القا شده را توسط چه به نئو نشان می دهد ؟ تلویزیون !!!  بازهم دقت کنید !! القا و تلویزیون ، به علامت پشت تلویزیون دقت کنید ! چه میبینید ؟ هرمی برعکس ! دایره ای در وسط آن ! چه شکلی به دست می آید ! یک چشم ، فیلم ماتریکس قصد دارد چه چیزی را به شما برساند . آیا می دانید یک چشم نماد چه گروهی است ؟ آیا می دانید یک چشم نماد چه چیزیست ؟

در اول فیلم دیدیم ، با بلند پریدن مامور پلیس ( مردم عادی ، ناآگاه ) گفت : غیرممکنه ، به حرفهای مورفیس دقت کنید : چه چیزی واقعیه ؟ واقعی رو چطور تعریف می کنی ؟ ... بنظرتان در چه دنیایی زندگی می کنید ؟ جوابتان را از مورفیس بشنوید : تو توی یک دنیای خیالی زندگی می کردی ( یا می کنی ) نئو . نئو واقعیت را می بیند ، واقعیت چه گونه است ؟ دوست عزیز ، دوستی که شاید محو موزیک های فوق العاده مدونا باشی ، دوستی که شاید محو بازی کامپیوتری و زیبای وارکرافت باشی ، دوستی که شاید محو ماشین بی ان وو باشی و زیبایی دنیایت را همین چیزها محدود کرده باشند ، آیا جهان واقعی اطرافت را دیده ای ؟ باورتان شاید نشود ، ولی روزها پس از فهمیدن واقعیت خواب به چشمانم نیامد ، نمی توانستم آنرا باور کنم ، اینطور بود که رفتار نئو پس از فهمیدن واقعیت برایم کاملا قابل درک شد ، وقتی که بفهمید که همه چیز دروغ است و در حال زندگی در تاریک دوران زندگی بشریت هستید چگونه می توانید آرام بمانید ،  دنیای ما  ظاهرا سالم است ( ماتریکس ) ، ولی در فکر بشریت ، دست های پنهان ، کاملا تاریک هستند ، ولی به خواست خدا ، همه چیز روشن خواهد شد .

ما نمی دونیم که اول ما حمله کردیم یا اونها ! ولی می دونیم خودمون آسمون رو سیاه کردیم ، خودمون بذر رسیدن به اینچنین موقعیتی رو کاشتیم با فروختن خودمان به تحمیلات دشمن ، دشمنی بزرگ ، دشمنی یک چشم !

در ماتریکس متوجه دلیل بودن ماتریکس می شویم ، نیاز به انرژی انسان ها ، مگرنه همه آنها کشته می شدند . دشمنی که از آن حرف می زنم به شما ، طرز فکر شما ، اعتقادات شما و در نهایت به انرژی شما نیاز دارد . بحث انرژی بسیار وسیع است و نمی توان اینجا در موردش بحث کرد پس فقط اشاره کردن به آن کافیست .

کشتزارهایی وجود داره نئو ، کشتزارهایی بی پایان ، جایی که انسان ها ( یا تفکراتشان ) دیگه به دنیا نمی آیند ، بلکه کاشته می شوند . من برای مدتها این رو باور نمی کردم ، تا وقتی که با چشم های خودم دیدمش .

روزهای اول ماتریکس مردی بود که بر ماتریکس کنترل کامل داشت ، او اولین گروه از ما رو آزاد کرد و یک چیز رو به ما یاد داد : تا وقتی که ماتریکس وجود داره ، انسانها هرگز آزاد نخواهند بود ، اون مرد و اوراکل بازگشتش رو پیش بینی کرد ، و اینکه بازگشت او با نابودی ماتریکس و پایان جنگ همراه خواهد شد و آزادی برای انسانها . یاد چه داستانی می افتید ؟ چه داستان حقیقی ای ؟ - سخنان مورفیس آن هم در فیلمی مانند ماتریکس قصدی بر تکرار واقعیتی فراموش شده است و واقعیتی بیان نشده ! دو خواسته ، 1- سریع به خود نگیرید ! که ماتریکس می خواهد بگوید منجی خواهد آمد و آن مسیح خواهد بود و ... ، دیدگاه مشترکی در مورد حضرت مهدی و حضرت مسیح وجود دارد که بعدا ذکر خواهم کرد البته نه در این تحلیل ، - 2- سریع هم به نئو به چشم مسیح یا منجی نگاه نکنید ، در آخر به آن حتما اشاره می کنم که دلیلم چیست ، سخنان این قسمت مورفیس را به پای همان یادآوری واقعیتی فراموش شده بگذارید و تصمیم گیری در مورد نقش نئو را بگذاریم برای آخر .

بخش چهارم : درک حقیقت ، درک خود

یادگیری های سریع نئو توسط نرم افزار این آرزو را در شما پدید می آورد که ای کاش برای من هم اینگونه بود ، بدون دردسر کنگ فو را یاد می گرفتم ، این قسمت قبل از هرگونه هدفی که برای توضیح اکشن های آینده فیلم دارد ، اصل دیگری را یادآوری می کند ، که وقتی متوجه حقیقت اطرافتان شوید قدرت مبارزه با آن را به سادگی پیدا خواهید کرد ، قدرت اندیشه و کنترل آن .
بخش آموزش به نیو ، فقط به گفته های اصلی مورفیس اشاره می کنم ، بعد از  ضربه خوردن نئو ، نئو به مورفیس می گوید : تو خیلی سریعی ، اینجا هم اثباتی بر حرف قبلی من ، قدرت اندیشه و کنترل آن ، مورفیس می گوید : فکر می کنی قدرت مندتر بودن و یا سریعتر بودن من به عضلاتم بستگی داره ؟ - دقت کنید مورفیس هم به کنترل ذهن اشاره می کند .

فکر نکن که هستی ، مطمئن باش که هستی


مورفیس : من سعی می کنم ذهنتو آزاد کنم ، اما فقط می تونم در رو بهت نشون بدم ، این تویی که باید از اون عبور کنی . باور به خود ، آزادسازی اندیشه خود ، من فقط می توانم با گفتن مسائلی راه را به شما نشان دهم ، دیگر با خودتان است که به راه ادامه دهید یا کنار بکشید ، و اگر خواستید آغاز کنید و این سفر را شروع کردید : همه اش رو دور کن نیو ، ترس ، تردید ، ناباوری ، ذهنت رو آزاد کن .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
درصورت بروز هرگونه مشکل و یا ارائه پیشنهاد و انتقاد، ما را از طریق لینک زیر در جریان بگذارید. باتشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 621
  • کل نظرات : 54
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 410
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 450
  • باردید دیروز : 233
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,286
  • بازدید ماه : 4,133
  • بازدید سال : 27,923
  • بازدید کلی : 1,138,628
  • کدهای اختصاصی
    جدول فروش فیلم ها
    فیلم (هفتــــــــگی) فروش
    Think Like a Man Too$29.2 M
    22 Jump Street$27.5 M
    Dragon 2 $24.7 M
    Jersey Boys$13.3 M