loading...
دانلود و نقد فیلم | اخبار سینمای جهان
admin بازدید : 545 یکشنبه 19 شهریور 1391 نظرات (0)

نشريه‌ي سينمايي «اسكرين» در گزارشي فهرستي از بهترين سكانس‌هاي آغازين تاريخ سينما را با نظرسنجي از علاقه‌مندان سينما و منتقدين فيلم منتشر كرده است كه فيلم «همشهري كين» شاهكار ماندگار «اورسن ولز» عنوان بهترين سكانس آغازين تاريخ سينما را به دست آورد.

در صحنه‌ي آغازين «همشهري كين» كه همواره به عنوان يكي از بهترين ساخته‌هاي تاريخ سينما از آن ياد مي‌شود، كلمه‌ي «Rosebud» (غنچه رز) را از زبان «كين» مي‌شنويم و جالب اينكه بعد از آن بخش عمده فيلم به دنبال يافتن علت بكار بردن اين واژه از زبان «كين» در لحظات پاياني عمرش است. اين لغت به روي تخته‌ي اسكي كه «كين» در كودكي براي بازي بر روي برف از آن استفاده مي‌كرده، حك شده است.

فيلم «همشهري كين» محصول سال 1941 و برنده‌ي جايزه اسكار بهترين فيلم‌نامه است كه چندي پيش به‌عنوان بهترين فيلم اول يك كارگردان در تاريخ سينما انتخاب شد. اين فيلم كه خود كارگردان در آن نقش «چارلز فاستر ولز» را ايفا كرد، امروزه به عقيده بسياري از منتقدين بهترين فيلم تاريخ سينماي جهان است كه ولز در حالي‌كه فقط 25 سال داشت آن را مقابل دوربين برد و كارگرداني، تهيه‌كنندگي، نگارش فيلم‌نامه و نقش‌آفريني در اين فيلم را به‌عهده گرفت.

اين فيلم كه ساخت آن 10 هفته به طول انجاميد، با حضور معروف‌ترين عوامل فيلم هاليوود از جمله «گرگ تولند» ساخته شد كه اورسن ولز او را سريع‌ترين فيلم‌بردار هاليوود مي‌دانست. «همشهري كين» در 9 بخش نامزد جوايز اسكار بود كه فقط در رشته بهترين فيلم‌نامه‌ اصلي موفق به دريافت جايزه شد. اگرچه آكادمي اسكار توجه لازم را به اين فيلم نداشت، اما «همشهري كين» توانست در طول سال‌ها به‌عنوان بهترين فيلم تاريخ سينما شناخته شود. هرچند به تاخير افتادن زمان اكران و توزيع نامناسب فيلم موجب شد تا ميزان فروش آن چندان چشم‌گير نباشد.

در دهه‌ي 60 دانشكده‌هاي فيلم‌سازي از «همشهري كين» به‌عنوان واحد درسي استفاده مي‌كردند و تعدادي از بزرگان سينماي فرانسه چون «ژان لوك ‌گدار» و «فرانسوا تروفو» از اين فيلم الهام گرفتند.


نجات سرباز رايان

**‌ فيلم «نجات سرباز رايان» ساخته‌ي معروف «استيون اسپيلبرگ» محصول 1998 در رتبه‌ي دوم بهترين سكانس‌هاي آغازين تاريخ سينما قرار گرفته است. اين فيلم داستان تلاش براي نجات سربازي است كه هر سه برادر خود را در جنگ جهاني دوم از دست داده است.

صحنه‌هاي آغازين فيلم كه رسیدن نیروهای متفقین به فرانسه در ژوئن 1944 را نشان می‌دهد، به لطف تصويربرداري چشم‌نواز و صحنه‌هاي البته دلخراش معروفيت جهاني يافته است. «تام هنکس» در نقش کاپیتان «جان میلر» به همراه هفت سرباز دیگر مأموریت دارند سرباز «جیمز فرانسیس رایان» را پیدا کرده و به خانه بازگردانند. او سه برادر داشته که همگی در جنگ کشته شده‌اند و به دستور فرمانده‌ي کل ارتش، «رایان» می‌تواند نزد مادرش برگردد.

«نجات سرباز رایان» با استقبال بسيار خوبی از سوی تماشاگران و منتقدین همراه شد. این فیلم در سطح جهاني فروش 481 میلیون دلار را به دست آورد که آن را به پرفروش‌ترین فیلم سال 1998 تبدیل کرد. اين فيلم در جوايز اسكار نامزد 11 جایزه بود كه در پنج بخش از جمله بهترين كارگرداني موفق به دريافت جايزه شد.


آرواره‌ها

** فيلم «آرواره‌ها» ديگر ساخته‌ي معروف «استيون اسپيلبرگ» در رتبه‌ي سوم اين فهرست قرار گرفته است. اين فیلم داستان حمله‌های یک کوسه‌ي بزرگ سفید به انسان‌ها و تلاش‌های یک افسر پلیس برای نگهبانی از مردم در برابر این کوسه‌ است. «آرواره‌ها» بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ي «پیتر بنچلی» ساخته شد.

اسپيلبرگ كه زمان ساخت فيلم «آرواره‌ها» تنها 28 سال داشت، توانست ركورد فروش 430 ميليون دلار را در سينماهاي جهان به دست آورد كه در آن سال‌ها رقم واقعا چشمگيري بود. اين فيلم مدت 14 هفته‌ي متوالي در صدر جدول گيشه‌ي سينماهاي آمريكا قرار داشت. «آرواره‌ها» با بودجه‌ي تنها 8 ميليون دلاري در چند مرحله در اعماق اقيانوس به همراه يك كوسه‌ي مكانيكي در قالب پروژه‌اي ساخته شد كه قرار بود 55 روز طول بكشد، اما 159 روز به طول انجاميد.

«آرواره‌ها» موفق به كسب 3 جايزه‌ي اسكار بهترين موسيقي، بهترين تدوين و بهترين صداگذاري شد، در جوايز گلدن گلوب جايزه‌ي بهترين موسيقي را گرفت و با آراء مردم آمريكا، به عنوان بهترين فيلم آن سال انتخاب شد. نشريه‌ي «تايم» در همان سال اكران، با انتشار پوستر «آرواره‌ها» بر روي صفحه‌ي اول خود، از اين فيلم به عنوان يكي از شاهكارهاي سينماي جهان نام برد.

«آرواره‌ها با استفاده از فضايي ترس‌انگيز و وحشت‌آور که از مايه‌هاي حادثه‌پردازي و نوعي فانتزي خاص در لايه‌هاي پنهان خود استفاده کرده است، از همان سبک و سياق فيلم‌هاي علمي- تخيلي چون «جنگ‌هاي ستاره‌اي»، «برخورد نزديک از نوع سوم» و «اي- تي» پيروي كرده و کوشيده است تا در عين حال که بر عنصر ترس و وحشت و هراس تکيه مي‌کند، تماشاگرخود را در برابر برخي پديده‌هاي شگفت‌انگيز طبيعت به تامل و تفکر وادار کند.

 

................................................

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
درصورت بروز هرگونه مشکل و یا ارائه پیشنهاد و انتقاد، ما را از طریق لینک زیر در جریان بگذارید. باتشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 621
  • کل نظرات : 54
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 410
  • آی پی امروز : 96
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 610
  • باردید دیروز : 233
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,446
  • بازدید ماه : 4,293
  • بازدید سال : 28,083
  • بازدید کلی : 1,138,788
  • کدهای اختصاصی
    جدول فروش فیلم ها
    فیلم (هفتــــــــگی) فروش
    Think Like a Man Too$29.2 M
    22 Jump Street$27.5 M
    Dragon 2 $24.7 M
    Jersey Boys$13.3 M